Leonardo DiCaprio are o filmografie impresionanta, care se intinde pe mai bine de trei decenii si acopera genuri variate, de la drame biografice la thrillere, SF si satire sociale. In randurile urmatoare parcurgem, in mod structurat, lista celor mai importante filme in care a jucat, impreuna cu cifre de box office actualizate la nivelul anului 2025, distinctii majore si colaborari definitorii. Vom referentia institutii consacrate ale industriei precum Academia Americana de Film (AMPAS), BAFTA, HFPA, SAG-AFTRA si surse de date precum Box Office Mojo si Netflix Top 10.
De la debuturi la consacrare: primele roluri si ascensiunea
Traiectoria lui Leonardo DiCaprio incepe in anii ’90, cand tanarul actor isi face loc prin roluri care combina curajul tematic cu sensibilitatea interpretativa. Inainte de a deveni un fenomen global, DiCaprio a acumulat experienta in productii independente si drame de autor. Critters 3 (1991) a fost un pas modest, insa in scurt timp apar filme care ii pun in valoare energia si versatilitatea, precum This Boy’s Life (1993), alaturi de Robert De Niro, si Marvin’s Room (1996), unde joaca alaturi de Meryl Streep si Diane Keaton. In 1993, interpretarea din What’s Eating Gilbert Grape il aduce pe DiCaprio in atentia Academiei Americane de Film, cu prima nominalizare la Oscar (cel mai bun actor in rol secundar), certificand faptul ca forta sa dramatica depaseste cu mult statutul de tanara speranta.
Succesul comercial urmeaza in etape. Romeo + Juliet (1996), in regia lui Baz Luhrmann, transforma povestea clasica intr-un fenomen pop al anilor ’90, iar The Basketball Diaries (1995) este o demonstratie timpurie a curajului sau de a aborda teme grele (dependenta, marginalizare) printr-o vulnerabilitate puternica. Apoi vine momentul care ii defineste definitiv cariera timpurie: Titanic (1997), regizat de James Cameron, film care, conform Box Office Mojo, a depasit pragul de 2,27 miliarde USD la box office global (incluzand relansarile pana in 2025). Rolul lui Jack Dawson nu i-a adus o nominalizare la Oscar, dar a consolidat un fenomen de audienta si a marcat o etapa in care DiCaprio a devenit unul dintre cei mai cunoscuti actori din lume.
Inainte si dupa Titanic, DiCaprio alterneaza filmul de studio cu proiecte care tintesc recunoasterea critica. The Man in the Iron Mask (1998) aduce succes de public (aprox. 182 milioane USD la nivel global), iar The Beach (2000), in ciuda receptarii mixte, confirma ca numele sau poate mobiliza audiente internationale, adunand in jur de 144 milioane USD. Intrarea in noul mileniu pregateste terenul pentru colaborari majore si sofisticarea repertoriului, care vor culmina cu parteneriate de anvergura cu regizori de top.
Repere cheie (anii ’90 – inceputul anilor 2000):
- What’s Eating Gilbert Grape (1993) – prima nominalizare la Oscar (AMPAS) pentru rol secundar; impact critic de durata.
- Romeo + Juliet (1996) – peste 147 milioane USD global; consolidarea statutului de star international la tineret.
- Titanic (1997) – aprox. 2,27 miliarde USD global; unul dintre cele mai mari succese din istoria cinematografiei, recunoscut de AMPAS cu 11 Oscaruri (filmul, nu actorul).
- The Man in the Iron Mask (1998) – aprox. 182 milioane USD; demonstratie de popularitate post-Titanic.
- The Beach (2000) – aprox. 144 milioane USD; semnal ca DiCaprio poate ancora filme centrate pe star power si teme controversate.
Daca prima decada a carierei a livrat selectii variate si momente iconice, adevarata consolidare a statutului de actor dramatic se va produce prin colaborari recurente cu regizori de top si o migrare constanta intre entertainment-ul mainstream si cinema-ul de prestigiu, strategie care ii va defini profilul in deceniile urmatoare.
Colaborarile cu Martin Scorsese: o filmografie in filmografie
Aliantele creative dintre un actor si un regizor pot rescrie standarde. Pentru Leonardo DiCaprio, relatia cu Martin Scorsese a devenit axa centrala a carierei, generand o sub-filmografie distincta prin ambitie si diversitate tematica. Gangs of New York (2002) marcheaza inceputul, o fresca istorica plina de violenta si tensiune sociala, urmata de The Aviator (2004), in care DiCaprio livreaza un portret complex al lui Howard Hughes si obtine nominalizari sustinute la marile premii. The Departed (2006), un thriller poliartistic, energizeaza box office-ul (peste 291 milioane USD) si aduce lui Scorsese primul sau Oscar pentru regie, in timp ce DiCaprio isi consolideaza reputatia de actor capabil sa conduca filme de intensitate mare si ton sobru.
Shutter Island (2010) exploreaza labirinturi psihologice sumbre, livrand aproape 295 milioane USD la nivel global si confirmand apetitul publicului pentru thrillere sofisticate. The Wolf of Wall Street (2013) este o culme a comediei negre in filmografia lui DiCaprio, cu peste 406 milioane USD incasari globale si 5 nominalizari la Oscar, printre care cel mai bun actor pentru DiCaprio si cel mai bun film (unde DiCaprio figureaza si ca producator). In 2023, Killers of the Flower Moon readuce duo-ul Scorsese–DiCaprio intr-o epopee istorica ce diseca violenta sistemica impotriva nativilor americani; filmul a depasit 156 milioane USD la box office global si a obtinut 10 nominalizari la Oscar in 2024 (AMPAS), confirmand relevanta tematica si autorala a colaborarii.
Colaborari DiCaprio–Scorsese (selectie si cifre Box Office Mojo):
- Gangs of New York (2002) – aprox. 193 milioane USD; nominalizari multiple la Oscar (film, regie).
- The Aviator (2004) – aprox. 213 milioane USD; Glob de Aur pentru DiCaprio (HFPA), numeroase nominalizari AMPAS.
- The Departed (2006) – aprox. 291 milioane USD; Oscar pentru cel mai bun film si regie (Scorsese), DiCaprio nominalizat la Globuri.
- Shutter Island (2010) – aprox. 295 milioane USD; succes de public pentru un thriller psihologic dens.
- The Wolf of Wall Street (2013) – aprox. 406 milioane USD; 5 nominalizari Oscar, Glob de Aur pentru DiCaprio (muzical/comedie).
- Killers of the Flower Moon (2023) – aprox. 156–157 milioane USD; 10 nominalizari Oscar (2024), punct de intalnire intre cinema-ul de autor si teme sociale.
Relatia DiCaprio–Scorsese a devenit reper pentru modul in care star power-ul poate fi pus in slujba povestilor dificile, cu risc artistic si istoric, dar si cu potential de impact cultural si critic. Daca ne raportam la standardele institutiilor majore precum AMPAS si BAFTA, aceasta colaborare produce constant titluri cu greutate in sezonul premiilor si, in acelasi timp, mentine un dialog cu publicul larg, lucru reflectat in incasarile solide si in longevitatea discutiilor despre aceste filme.
Thriller si SF cu anvergura globala
Dincolo de colaborarile cu Scorsese, DiCaprio a devenit sinonim cu proiecte SF si thriller care imbina spectacolul vizual cu premise intelectuale. Inception (2010), regizat de Christopher Nolan, este un exemplu de blockbuster cerebral: peste 836 milioane USD la box office global, un fenomen pop-cultural si un caz de studiu pentru modul in care ideile complexe (straturi de vis, arhetectonica memoriei) pot functiona in mainstream. In acelasi registru al tensiunii psihologice, Shutter Island aduce un joc dublu intre trauma si realitate, iar J. Edgar (2011) exploreaza profilul unui personaj istoric controversat printr-un prisma de thriller politic si biografic, confirmand preferinta actorului pentru roluri care solicita atat empatie, cat si ambiguitate.
Body of Lies (2008), lucrand cu Ridley Scott, introduce o zona de spionaj geopolitic si ritm alert, in timp ce Django Unchained (2012), desi este western revisionist, incorporeaza elemente de suspans si violenta controlata care beneficiaza de energia antagonica adusa de DiCaprio pe ecran. Aceste titluri demonstreaza capacitatea sa de a ancora povesti cu structuri narative elaborate, unde tensiunea, moralitatea si spectacolul se intretaie. Pentru institutiile industriei, precum HFPA si BAFTA, aceste filme reprezinta si o confirmare ca DiCaprio ramane un actor bancabil, capabil sa combine prestigiul cu performanta comerciala, fapt sustinut de nominalizarile repetate si de incasarile raportate constant peste pragul de 100–300 milioane USD pentru multe dintre productii.
Thriller/SF relevante si cifre orientative (Box Office Mojo):
- Inception (2010) – aprox. 836 milioane USD global; reper pentru blockbusterul inteligent; nominalizari multiple la Oscar.
- Shutter Island (2010) – aprox. 295 milioane USD; demonstratie de atmosfera si constructie psihologica.
- Body of Lies (2008) – aprox. 115 milioane USD; filon de spionaj modern, ritm si realism procedural.
- J. Edgar (2011) – aprox. 84 milioane USD; biografie cu accente de thriller politic, colaborare cu Clint Eastwood.
- Django Unchained (2012) – aprox. 426 milioane USD; rol negativ memorabil, film multipremiat (inclusiv la AMPAS pentru scenariu si actor secundar).
Pana in 2025, receptarea publica si critica a acestor titluri s-a consolidat. Inception continua sa figureze in topuri de popularitate si in programe universitare despre naratiune si design sonor, iar Shutter Island si-a gasit o viata lunga pe platformele de streaming. Prin rolurile din zona thriller/SF, DiCaprio a furnizat industriei modele profitabile pentru filme originale de mari dimensiuni, o categorie pe care rapoartele asociatiilor industriale si ale Motion Picture Association (MPA) o considera esentiala pentru diversitatea pe termen lung a pietei cinematografice globale.
Roluri istorice si drame biografice
Una dintre constantele carierei lui Leonardo DiCaprio este apetitul pentru personaje reale sau inspirate din realitate, cu substrat istoric si politic. The Aviator, probabil unul dintre cele mai complexe portrete ale sale, i-a adus un Glob de Aur (HFPA) si i-a intarit relatia cu Scorsese, oferind un studiu al geniului si al fragilitatii. J. Edgar continua aceasta directie, desi intr-o cheie mai controversata in plan critic, punand accent pe putere, secret si constructii mitologice ale statului modern. Catch Me If You Can (2002), cu Steven Spielberg la comanda, echilibreaza savoarea biografica si entertainment-ul – peste 352 milioane USD global – si ramane, la peste doua decenii, un model de film biografic accesibil, cu ritm si inventivitate vizuala.
The Revenant (2015) reprezinta punctul de cotitura in palmaresul AMPAS al actorului: Oscarul pentru cel mai bun actor vine dupa o campanie puternica si un film extrem de solicitant fizic, care a strans circa 533 milioane USD la nivel global. Nivelul de dificultate al filmarii, notat frecvent in interviuri de echipa, a devenit parte din mitologia productiei si a performantei lui DiCaprio. In aceeasi familie tematica intra si The Man in the Iron Mask, care, desi mai degraba o aventura istorica decat o biografie, solicita un dublu rol si un joc de registre. In 2023, Killers of the Flower Moon propune o privire necrutatoare asupra unei pagini intunecate din istoria SUA, filmul obtinand 10 nominalizari la Oscar si consolidand rolul lui DiCaprio ca interpret al personajelor prinse intre interes personal, coruptie si moralitate.
Roluri istorice/biografice de referinta:
- The Aviator (2004) – Glob de Aur pentru DiCaprio; nominalizari AMPAS si BAFTA; portret monumental al lui Howard Hughes.
- Catch Me If You Can (2002) – aprox. 352 milioane USD; echilibru intre rigorile biografice si spectacolul popular.
- J. Edgar (2011) – analiza a puterii si identitatii; discutii critice despre reprezentare si nuantare.
- The Revenant (2015) – aprox. 533 milioane USD; Oscar pentru cel mai bun actor, 12 nominalizari AMPAS si 3 statuete castigate de film.
- Killers of the Flower Moon (2023) – 10 nominalizari la Oscar (2024); investigatie istorica si etica, productie Apple recunoscuta in sezonul premiilor.
Aceste filme sunt utile si ca indicator pentru cum institutiile internationale (AMPAS, BAFTA) pretuiesc atat transformarea actoriceasca, cat si relevanta istorica. Pana in 2025, DiCaprio ramane o alegere recurenta a autorilor interesati de biografie si istorie, intrucat poate combina star power-ul cu un tip de prezenta care da greutate morala si emotionala personajelor.
DiCaprio nu se rezuma la drame grele; el exceleaza si in registrele comediei negre si ale satirei politice sau sociale. The Wolf of Wall Street este un manual de energie actoriceasca in zona excesului: Jordan Belfort devine, in interpretarea lui DiCaprio, un simbol al lacomiei si al spectacolului financiar, iar filmul a strans peste 406 milioane USD global si 5 nominalizari la Oscar. In 2019, Once Upon a Time in Hollywood, sub bagheta lui Quentin Tarantino, livreaza un amestec afectuos de nostalgie si satira a mecanismelor industriei, cu peste 377 milioane USD incasari si 10 nominalizari la Oscar, incluzand si o nominalizare pentru DiCaprio. Aici, actorul jongleaza cu insecuritatea unui star in declin, cu momente de umor fin si cu eruptii dramatice bine dozate.
Pe terenul platformelor, Don’t Look Up (2021) devine un fenomen global. Netflix a raportat peste 359 milioane de ore vizionate in primele 28 de zile de la lansare, iar filmul a primit 4 nominalizari la Oscar (inclusiv la categoria cel mai bun film). Aceasta satira despre criza climatica si comunicare publica se leaga de interesul real al lui DiCaprio pentru mediu si de activitatea sa prin fundatii si parteneriate (Earth Alliance, colaborari cu ONU). Prin prisma institutiilor, HFPA si BAFTA au evidentiat performanta si relevanta tematica a acestor titluri in sezoanele lor de premii, in timp ce SAG-AFTRA a reflectat impactul asupra breslei prin nominalizari la premiile actorilor.
Satire si comedii cu greutate culturala:
- The Wolf of Wall Street (2013) – aprox. 406 milioane USD; 5 nominalizari AMPAS; Glob de Aur pentru DiCaprio.
- Once Upon a Time in Hollywood (2019) – aprox. 377 milioane USD; 10 nominalizari AMPAS, 2 Oscaruri castigate (actor in rol secundar si decoruri).
- Don’t Look Up (2021) – fenomen Netflix; peste 359 milioane ore in 28 de zile; 4 nominalizari AMPAS.
- Catch Me If You Can (2002) – desi biografic, functioneaza excelent ca divertisment cu umor si ritm; nominalizari la premii majore.
- Celebrity (1998) – aparitie intr-un context satiric Woody Allen, explorand faima si superficialitatea.
Pana in 2025, aceste filme sunt citate frecvent in dezbateri despre modul in care cinema-ul mare poate comenta realitatea contemporana fara a pierde contactul cu publicul larg. DiCaprio isi foloseste capitalul de imagine pentru a amplifica mesaje care trec dincolo de sala de cinema, iar institutiile de prestigiu confirma relevanta prin nominalizari si distinctii repetate.
Romantism, epice si povesti de epoca
In imaginarul colectiv, DiCaprio este inca asociat cu romantismul incandescent din Titanic sau cu lirismul modern din Romeo + Juliet. Dincolo de acestea, The Great Gatsby (2013) reinventeaza vizual anii ’20 si aduna peste 353 milioane USD la box office, ilustrand felul in care un star poate ancora un film de epoca extravagant, dar coerent in mizele sale sociale. Revolutionary Road (2008), reintalnire cu Kate Winslet, muta accentul de la romantism la deziluzie, intr-un portret al clasei de mijloc americane care a rezonat puternic cu critica si a adus nominalizari la Globurile de Aur si BAFTA. The Man in the Iron Mask, intre aventura si melodrama, ramane un exemplu timpuriu al abilitatii sale de a livra carisma in costume istorice.
Chiar si cand nu joaca in povesti explicit romantice, DiCaprio intretine un dialog cu epicul si cu nostalgia cinematografica. Once Upon a Time in Hollywood, desi satiric, este si un poem dedicat varstei de aur tarzii a Hollywood-ului, iar interpretarea lui Rick Dalton sintetizeaza melancolia si orgoliul, cu un arc emotional care traverseaza ridicolul si maretia trecatoare a celebritatii. Romeo + Juliet, cu peste 147 milioane USD, ramane o piesa de rezistenta in discutiile despre adaptari shakespeariene pentru publicul modern, iar Titanic continua sa fie, pana in 2025, una dintre referintele supreme pentru filmele epice romantice, validata nu doar de box office, ci si de includerea in liste tematice ale American Film Institute (AFI).
Povesti romantice/epice esentiale:
- Titanic (1997) – aprox. 2,27 miliarde USD; 11 Oscaruri pentru film; etalon al cinema-ului epic romantic.
- Romeo + Juliet (1996) – peste 147 milioane USD; adaptare moderna, energie vizuala si culturala.
- The Great Gatsby (2013) – aprox. 353 milioane USD; costume si scenografie premiate, impact vizual memorabil.
- Revolutionary Road (2008) – drama conjugala de epoca; nominalizari la Globurile de Aur si BAFTA.
- The Man in the Iron Mask (1998) – aprox. 182 milioane USD; aventura istorica cu dublu rol pentru DiCaprio.
Aceste titluri arata cum un actor cu reputatie de interpret al dramelor intense poate naviga cu succes si in teritorii in care emotia colectiva, spectacolul si estetica de epoca sunt primordiale. Pana in 2025, ele isi pastreaza puterea de atractie in programarile TV, pe platformele de streaming si in topurile retrospective ale institutiilor si publicatiilor culturale.
Impact industrial: box office, premii si recorduri
Pentru a raspunde exhaustiv la intrebarea „Care sunt filmele lui Leonardo DiCaprio?” este util sa privim si din perspectiva indicatorilor de industrie. Conform agregarilor publice disponibile (Box Office Mojo, The Numbers), filmele cu DiCaprio au depasit cumulativ, pana in 2025, pragul de 7,7 miliarde USD la box office global. Aceasta cifra inglobeaza atat marile varfuri (Titanic, Inception), cat si proiectele de autor cu performante consistente (The Wolf of Wall Street, The Revenant, Once Upon a Time in Hollywood). In paralel, DiCaprio se afla intr-un club restrans de actori care au obtinut deopotriva recunoastere critica si comerciala pe termen lung, fapt reflectat si in sezonalitatea premiilor AMPAS, BAFTA, HFPA si SAG-AFTRA.
La Oscar, DiCaprio are o statueta pentru cel mai bun actor (The Revenant, ceremonia din 2016) si un palmares extins de nominalizari pentru roluri principale si secundare, precum si o nominalizare ca producator pentru The Wolf of Wall Street la categoria cel mai bun film. La Globurile de Aur, a castigat de cel putin trei ori (The Aviator, The Wolf of Wall Street, The Revenant), iar la BAFTA a fost recompensat pentru The Revenant si nominalizat pentru alte performante. Dincolo de trofee, indicatorii de audienta moderna, precum metricile Netflix, confirma capacitatea sa de a mobiliza atentia globala si in ecosistemul streaming, asa cum arata Don’t Look Up, care a inregistrat peste 359 milioane de ore vizionate in primele 28 de zile si continua, in 2025, sa figureze intre titlurile de varf in topurile serviciului.
Indicatori numerici si repere institutionale (actuali pana in 2025):
- Box office cumulativ cariera – peste 7,7 miliarde USD (Box Office Mojo/The Numbers, estimari publice); varfuri: Titanic (~2,27 mld), Inception (~0,84 mld), The Revenant (~0,53 mld).
- Oscar (AMPAS) – 1 statueta castigata (cel mai bun actor, The Revenant) si multiple nominalizari pentru roluri principale si secundare; nominalizare si ca producator (The Wolf of Wall Street).
- Globurile de Aur (HFPA) – cel putin 3 trofee; nominalizari repetate in categoriile drama si comedie/musical.
- BAFTA – premii si nominalizari marcante, cu accent pe The Revenant; prezenta recurenta in sezonul britanic al premiilor.
- Streaming – Don’t Look Up cu peste 359 milioane ore in primele 28 de zile (Netflix Top 10); statut de titlu de referinta in perioada 2021–2025.
In context mai larg, Motion Picture Association (MPA) a raportat pentru 2023 un box office global de aproximativ 33,9 miliarde USD, semn ca performantele individuale ale starurilor precum DiCaprio se inscriu intr-un ecosistem in revenire si reconfigurare. Iar prezenta constanta a filmelor sale in discutiile criticilor, in nominalizarile institutiilor si in preferintele publicului indica o rezilienta rara in peisajul volatil al divertismentului.
Producator si activist: proiecte si directii viitoare
Dincolo de actorie, Leonardo DiCaprio s-a impus ca producator prin compania Appian Way, implicata atat in lungmetraje de fictiune, cat si in documentare cu profil civic si ecologic. The Wolf of Wall Street i-a adus o nominalizare la Oscar ca producator, iar alte proiecte au vizat teme sociale si de mediu, precum Before the Flood (2016), Ice on Fire (2019) si And We Go Green (2019). Asocierea sa cu organizatii internationale si cu ONU in promovarea constientizarii climatice conecteaza activitatea artistica de o agenda publica reala. In plan cinematografic, parteneriatul cu Apple si cu regizori ca Martin Scorsese a produs Killers of the Flower Moon si alimenteaza, in 2025, discutii despre proiecte viitoare anuntate, intre care se remarca dezvoltari raportate public privind The Wager (o noua colaborare cu Scorsese) si alte adaptari literare in stadii diferite de pregatire.
Ca producator, DiCaprio mentine o strategie dubla: filme de autor cu potential de premii si documentare cu miza clara de impact. In anii recenti, multe dintre proiectele sale au gasit sprijin in ecosistemul de streaming, unde ferestrele pentru documentar si pentru cinema-ul cu risc artistic sunt mai largi. Din perspectiva industriei, aceasta activitate se aliniază cu tendintele identificate de MPA si de centre de analiza ale pietei, care observa o convergenta intre fereastra cinematografica si platformele digitale. In 2025, contextul post-greva scenaristilor si actorilor (WGA si SAG-AFTRA, 2023) a impins studiourile si companiile de productie sa reconfigureze calendarele, iar starurile-producatori precum DiCaprio joaca un rol major in securizarea finantarilor si in definirea pachetelor creative.
Selectie de initiative si directii (perspectiva 2025):
- Appian Way – portofoliu mixt de fictiune si documentar; orientare catre teme sociale si istorice cu potential de premii.
- Parteneriate institutionale – colaborari si interventii publice in cadru ONU; sprijin pentru cercetarea si comunicarea climatica (rapoartele IPCC ca reper factual).
- Proiecte in dezvoltare – titluri anuntate public, precum The Wager (Scorsese), si adaptari literare cu finantare majora (inclusiv din partea streamerilor).
- Documentare de mediu – Before the Flood, Ice on Fire; contributii la cresterea alfabetizarii climatice in randul publicului tanar.
- Rol de catalizator – folosirea star power-ului pentru a atrage finantari in proiecte de risc si pentru a mentine teme dificile in circuitul mainstream.
Pentru publicul care intreaba „care sunt filmele lui Leonardo DiCaprio?”, raspunsul in 2025 inseamna mai mult decat o lista: inseamna o retea de colaborari, initiative si cifre care confirma un profil unic in cinema-ul actual. De la titlurile canonice precum Titanic si Inception, la epopeile semnate de Scorsese si pana la satirele virale din era streaming, filmografia lui DiCaprio ramane in plina miscare, iar institutiile majore – AMPAS, BAFTA, HFPA, SAG-AFTRA – continua sa ii valideze relevanta.


